wij zijn door2theWorld

wij zijn exportadviseurs

wij zijn ondernemers

wij zijn cultuurkenners

wij zijn one-stop-shop voor export

Exporteren naar Latijns Amerika

Wanneer u succesvol zaken doet in Spanje ligt een sprong naar Spaanstalig Latijns Amerika voor de hand. We zijn met een aantal klanten mee ‘gesprongen’ naar Latijns Amerika en zijn inmiddels goed thuis in Chili, Argentinië en Mexico.

Chili wordt algemeen beschouwd als het meest stabiele, meest ‘Europese’ land in Latijns Amerika met een stabiel politiek en economisch klimaat. Er is minder corruptie dan in andere landen van de regio. Het is een enorm land (20 x Nederland) met een inwoneraantal van ruim 17 miljoen, waarvan ongeveer een derde in de hoofdstad Santiago en omgeving woont.

Met een populatie van meer dan 110 miljoen mensen en de 15e economie ter wereld vormt Mexico een gigantische exportmarkt voor Nederlandse bedrijven. Investeren in Mexico loont de moeite. Redenen hiervoor zijn de lage lonen, verbeterde logistiek en het open handelsklimaat.

Argentinië is de derde economie van Latijns Amerika. Met meer dan 40 miljoen inwoners is Argentinië een exportmarkt met potentie voor Nederlandse exporteurs. Het is het in Zuid Amerika het land met de meeste migranten uit Europa met Spaanse, Franse of Italiaanse achtergrond. De cultuur komt daarom veel overeen met die Zuid-Europese landen.

Samen met Uruguay, Brazilië en Paraguay heeft Argentinië een economische overeenkomst (Mercosur) gesloten met Europa om de handel met de EU een impuls te geven.

ZAKEN DOEN in Latijns Amerika

In z’n algemeenheid geldt dat bij het zakendoen Chili, Argentinië en Mexico het gaat om persoonlijke contacten. Communicatie via brief of mail is te afstandelijk. Een bezoek ter plaatse is de beste manier om het vertrouwen te winnen! Dit wil echter niet zeggen dat er maar één manier van zaken doen is in Latijns Amerika. Ieder land kent zo z’n eigen uitdagingen.

Argentinië kent een grote verscheidenheid wat betreft klimaat. De kleding verschilt dus naargelang de streek waar men naartoe gaat, maar is altijd formeel voor zakelijke afspraken. ‘Apariencia’ is belangrijk in Argentinië!

Chilenen zijn een erg trots volk. Ze zijn tevens heel wat hiërarchischer en formeler ingesteld dan Nederlanders. Houd er ook rekening mee dat Chilenen nogal gesloten van karakter en gereserveerd kunnen zijn, waardoor uitbundigheid en extravagantie niet wordt gewaardeerd.

In Mexico is stiptheid een begrip dat varieert afhankelijk van de stad (meer stiptheid in Guadalajara en Monterrey dan in Mexico City). In Mexico-City, maar niet in de andere steden, is, door het drukke verkeer, een vertraging van een kwartier aanvaardbaar. Bent u later, laat het dan even weten. Dit geldt uiteraard niet voor uw Mexicaanse koper die u lang kan laten wachten.

Heeft u nog vragen? Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.

EXPORT KANSEN in Latijns Amerika

Chili wordt algemeen beschouwd als het meest stabiele, meest ‘Europese’ land in Zuid-Amerika. Het Chili is een land met een grote variatie van sectoren en met grote doorgroeimogelijkheden voor investeringen. Dit biedt mogelijkheden voor Nederlandse ondernemers in de sectoren milieu, (mijn)bouw (met name machines) en (hernieuwbare) energie. Andere interessante sectoren zijn die van de agro-industrie, de voedingssector (met name de koekjes- ,chocolade- en (speciaal) biersector) en luxeproducten.

De meeste succesvolle startup bedrijven in Latijns Amerika zijn afkomstig uit Argentinië. Het land is zeer goed in het bereiken en bespelen van internationale markten. De Argentijnse overheid werkt onophoudelijk aan nieuwe wetgeving die het ondernemen aanmoedigt. Voor het Nederlandse bedrijfsleven liggen er kansen in landbouw & voeding, (hernieuwbare) energie, infrastructuur, innovatie, milieu en gezondheidszorg.

In Mexico liggen kansen voor Nederlandse bedrijven die producten en technologie aanbieden om de Mexicaanse landbouwproductie efficiënter en duurzamer te maken of die gespecialiseerd zijn in innovatieve logistieke oplossingen en technologieën. Andere interessante sectoren zijn automotive, olie & gas, chemische producten, milieutechnologie en water, gezondheidszorg , voedingsproducten en alcoholische dranken.

Een goede voorbereiding is essentieel om succesvol zaken te doen in Latijns Amerika. Wij kunnen u helpen bij het verkennen van de markt, het benutten van kansen en het vinden van de juiste zakenpartners in Mexico, Argentinië of Chili. Neem contact op met ons, voor een op maatgemaakt exportadvies.

Exportadvies op maat voor MKB

Door2theWorld is een one-stop-shop exportadviesbureau met meer dan 30 jaar exportervaring in diverse regio’s. Het is onze missie om bedrijven succesvoller internationaal te laten ondernemen door onze jarenlange exportkennis en ervaring te delen.

CONTRACTEN in Latijns Amerika

Chili kent geen specifieke agentenwetgeving. Contracten met importeurs en agenten moeten daarom zo ondubbelzinnig mogelijk en duidelijk worden opgesteld. De hulp van een jurist kan daarbij nuttig zijn. In Chili wordt vaak gewerkt met exclusieve vertegenwoordiging (op commissieloon), meestal door een bedrijf gevestigd in Santiago.

In Mexico is ‘Codigo de Comercio’ van toepassing op contracten met handelsagenten (‘contratos de comisión mercantil’). Partijen zijn grotendeels bevoegd om de inhoud van de overeenkomst zelf te bepalen. Er zijn wel enkele dwingende bepalingen die de belangen van zowel de agent (‘comisionista’).als de opdrachtgever (‘comitente’) beschermen. Let wel dat in Mexico de handelsagent meestal beschikt over een specifieke klantenportefeuille (i.p.v. productenportefeuille): hij wil graag zijn klanten in al hun behoeften kunnen voorzien. Hij verkoopt dan ook een breed gamma aan producten.

Als u in Argentinië via een distributeur de markt wilt benaderen is het zaak dat u kiest voor een distributeur die goede ervaring heeft met de ingewikkelde Argentijnse importprocedures. De distributeur dient in ieder geval te beschikken over een niet-automatische invoerlicentie. Het geeft geen zin goederen op te sturen en in Argentinië dure opslagkosten te betalen omdat de douane ze niet laat inklaren wegens de invoervergunning die niet in orde is.

Meer weten over contracten met handelsagenten of distributeurs in Chili, Argentinië of Mexico? Neem gerust contact met ons op!

BEDRIJF STARTEN in Latijns Amerika

In Chili zijn de Sociedad por Acciones” (S.p.A) en de ‘Sociedad de Responsablidad Limitada’ (SRL). de meest gebruikte rechtsvormen om een bedrijf te starten.

De S.p.A kan worden opgericht met één enkele aandeelhouder die 100% van de aandelen heeft. Oprichting bij openbare akte of middels contract waarvan notarieel akte is opgemaakt. Oprichting van de SRL vindt plaats door 2 of meer (maximum 50) aandeelhouders. Voor beiden is geen minimum kapitaalinbreng vereist. Voor beide ondernemingen geldt een beperkte aansprakelijkheid vergelijkbaar zoals we die kennen voor de Nederlandse BV.

In Argentinië wordt meestal gekozen voor de ‘Sociedad de Responsabilidad Limitada’ (SRL) te vergelijken met de Nederlandse BV. Ook Argentinië kent een vereenvoudigde vorm van SRL, de ‘Sociedad por Acciones Simplificadas’ (S.A.S): dit is een vennootschapsvorm die nog niet zo lang geleden is opgericht met als doel het oprichten van een bedrijf in Argentinië te vereenvoudigen. Het kan door één aandeelhouder worden opgericht en vereist een laag minimumkapitaal.

De meest populaire vennootschapsvorm in Mexico is de Sociedad de Responsabilidad Limitada” (S. de R.L.). Deze kan worden opgericht door minimaal twee partners en maximaal 50 partners. Er is geen minimum aandelenkapitaal vereist. De aansprakelijkheid van de aandeelhouders is beperkt tot het bedrag van hun gestort kapitaal.

Als u een bedrijf in Chili, Argentinië en Mexico wilt opzetten en wilt weten hoe wij het proces soepel en efficiënt kunnen laten verlopen, neem dan contact op met ons.

JURIDISCH ADVIES in Latijns Amerika

Als u naar Latijns Amerika exporteert loopt u altijd het risico dat de koper niet betaalt of veel te laat betaalt. We raden dan ook aan om de wijze van betaling en de betalingstermijn schriftelijk vast te leggen en om deze informatie op de factuur te vermelden. Indien in Argentinië geen betalingstermijn tussen partijen is overeengekomen mogen banken wettelijk 270 dagen nemen voor betaling. In Mexico zijn termijn van 3 tot 6 maanden gebruikelijk.

Partijen kunnen in Latijns Amerika alle internationaal gebruikelijke betalings-methoden zoals een ‘letter of credit’ (L/C) of ‘cash against documents’ (CAD) overeenkomen. We horen nogal eens in de praktijk dat klanten het werken met een L/C een heleboel ‘gedoe’ vinden. Schakel desnoods een deskundige hierbij in. Meer info over betalingsmethoden vindt u in ons gratis e-book ‘Meer succes in export’.

Weet met wie u zaken doet! In Latijns Amerika worden soms detectivebureaus ingeschakeld om informatie over bedrijven te verzamelen. Gewoon omdat er geen bedrijfsgegevens officieel beschikbaar zijn. Vindt het bureau geen informatie, dan hoeft dat geen teleurstelling te zijn. Het heeft u wellicht wat geld gekost, maar ook hier geldt ‘een gewaarschuwd mens telt voor twee’.

Wilt u weten hoe u kunt voorkomen dat uw klanten in Chili, Argentinië of Mexico niet betalen? Neem dan contact op met ons voor een op maatgemaakt exportadvies.

ONLINE MARKETING EN E-COMMERCE

Verover de markt in Chili, Argentinië en Mexico!

In Chili is de meest gebruikte digitale communicatietool WhatsApp. LinkedIn wordt vaak gebruikt in een zakelijke context.

In Argentinië is whatappen populair. Op de meeste websites in Argentinië staat een telefoonnummer vermeld dat u kunt gebruiken voor WhatsApp-berichten. Instagram is heel populair bij startups, MKB en éénmanszaken. 

Digitale communicatiemiddelen in Mexico zijn: Whatsapp, Linkedin, Twitter en Facebook. Er zijn meer dan 15 miljoen Linkedin gebruikers geregistreerd. 

In Latijns America heeft niet iedereen een creditkaart of kan bankbetalingen doen. Het is daarom raadzaam om ook andere vormen van betalingen aan te bieden bij online verkopen. Zo heeft Amazon in Mexico onlangs een nieuw systeem gelanceerd genaamd Amazon Cash, waar Mexicaanse consumenten contant geld kunnen storten bij geselecteerde winkels om krediet te verkrijgen om op de website te besteden.

Besteed op uw website aandacht aan de zoekwoorden. Het Spaans dat in Spanje gesproken wordt is niet altijd hetzelfde zoals dit in Chili, Argentinië of Mexico gesproken wordt.

Meer weten over e-commerce en online marketing in Chili, Argentinië of Mexico? Neem contact op met ons voor een persoonlijk advies.

Hoe kunnen wij u helpen in Latijns Amerika

Onze diensten

We hebben voor u een aantal export PAKKETTEN samengesteld met een vaste prijs zodat u weet waar u aan toe bent. Hiervoor zijn ook diverse export subsidies beschikbaar!

EXPORT ERVARINGEN uit de PRAKTIJK

Ondernemen in Chili, Argentinië en Mexico

De Chileense, Argentijnse en Mexicaanse markten zijn nog relatief onbekend terreinne voor veel Nederlandse exporteurs.

Het doen van marktonderzoek in deze landen biedt uitkomst en informeert u over de specifieke marktomstandigheden en -ontwikkelingen. Een open deur, jazeker….En toch, vanuit onze praktijk merken we dat juist dit marktonderzoek vaak wordt overgeslagen: deels omdat er geen geld voor is, deels misschien uit gemakzucht want “we hebben al een markt”. Ook al is er een markt dan nog (of misschien dan juist) kan een gedegen marktonderzoek tot verrassende inzichten en kansen leiden. Marktonderzoeken zijn er in verschillende smaken van kort en bondig tot en met uitgebreid en gedetailleerd.

Laat u vervolgens goed voorlichten over de specifieke regelgeving en procedures in Chili, Argentinië en Mexico. Met de subsidie SIB Kennis en vaardigheden kunt u hiervoor een expert bij ons inhuren. U kunt met deze subsidie ook een sector marktonderzoek laten uitvoeren in één van deze landen.

Bij het selecteren van de juiste handelspartners, opbouwen van zakenrelaties en het vinden van de geschikte distributeur kunt u bovendien ondersteuning krijgen via de SIB subsidieregeling ‘Marktentree.

Meer handige tips over exporteren vindt u in ons gratis e-book “Meer succes in export’.